Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- Osobą kontaktową w sprawach związanych z dostępnością tej strony internetowej jest Koordynator dostępności cyfrowej, Tycjan Stróżycki:
- e-mail: tstrozycki@metropolitalna.edu.pl
- telefon: 694 942 020.
- Osobą kontaktową w sprawach związanych z dostępnością architektoniczną jest Koordynator dostępności architektonicznej, Piotr Czarnota:
- e-mail: piotr.czarnota@metropolitalna.edu.pl,
- telefon: 694 942 020.
- Osobą kontaktową w sprawach dostępności informacyjno-komunikacyjnej są pracownicy Biura Zadań Nietypowych:
- strona internetowa: https://metropolitalna.edu.pl/biuro-zadan-nietypowych/
- e-mail: bzn@metropolitalna.edu.pl,
- telefon: 694 942 020.
- Wskazanymi kanałami komunikacji można składać wnioski o zapewnienie danego rodzaju dostępności.
Dostępność cyfrowa
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej www.metropolitalna.edu.pl.
Data publikacji strony internetowej: 2022-10-01.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-03-31.
Status zgodności z ustawą o dostępności cyfrowej
Uczelnia Metropolitalna, jako podmiot niepubliczny, nie ma obowiązku zapewnienia dostępności swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Uczelnia Metropolitalna zobowiązuje się jednak dążyć do stopniowej realizacji niektórych przepisów wskazanej ustawy, realizując projekt Dostępna Uczelnia Metropolitalna, nr projektu: FERS.03.01-IP.08-0106/24-00.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Kotwice (linki typu skoczki w obrębie strony)
Serwis nie posiada odnośników umożliwiających bezpośrednie przejście do treści stron.
Linki
Strona posiada odnośniki kontekstowe, których treść nie zawsze informuje jednoznacznie o celu.
Serwis posiada odnośniki, których treścią jest adres URL.
Definicja języka/języków strony
W niektórych dokumentach zamieszczonych w serwisie nie określono znacznika języka.
Nagłówki
Strony mogą zawierać błędne użycie znaczników nagłówków lub mogą ich nie posiadać.
Alternatywne opisy dla grafiki
Serwis posiada ilustracje z napisami, w większości bez tekstów alternatywnych.
Pozostałe elementy sterujące strony
Serwis posiada elementy sterujące niedostępne za pomocą klawiatury.
Elementy klikalne
W serwisie występują elementy klikalne niedostępne z poziomu klawiatury.
Landmarki
Strona nie posiada zdefiniowanych obszarów tzw. landmarków.
Wyszukiwanie w serwisie
Pole wyszukiwania nie posiada etykiety lub przycisku.
Dostępność materiałów zamieszczonych na stronie
Strona może posiadać odnośniki do dokumentów, które nie są dostępne.
Mapa serwisu, logika i zrozumiałość struktury, łatwość odnajdywania informacji
Serwis nie posiada mapy stron.
Kontrasty i kolorystyka strony
Strona spełnia minimalne wymogi kontrastu.
Strona posiada pojedyncze elementy niespełniające minimalnych wymogów kontrastu.
Widoczność fokusa klawiatury
Serwis może ukrywać widoczność fokusa klawiatury.
Dostępność elementów klikalnych
Serwis posiada elementy klikalne, które nie są obsługiwane przy użyciu klawiatury.
Slajdery
Serwis posiada slajdery bez możliwości sterowania przy użyciu klawiatury.
Wyróżnienie linków i innych istotnych elementów strony
Serwis posiada niewyróżnione odnośniki.
Serwis posiada odnośniki wyróżnione tylko kolorem.
Serwis posiada odnośniki, które nie spełniają wymogów kontrastu.
Walidacja HTML/CSS
W serwisie występują problemy z walidacją HTML/CSS.
Odstępy w tekście
Serwis posiada treści niespełniające minimalnych wymogów odstępów.
Skróty klawiaturowe
W serwisie nie zastosowano żadnych specjalnych skrótów klawiaturowych.
Dostępność interfejsu użytkownika
Interfejs serwisu zawiera elementy niedostępne lub trudne w obsłudze.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2025-03-31.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot Uczelnia Metropolitalna (jednostka uczelni Biuro Zadań Nietypowych).
Wyniki przeprowadzonej oceny zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej: Raport badania audytowego, Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, przeprowadzonego w listopadzie 2024 r.
Dostępność architektoniczna
Uczelnia Metropolitalna deklaruje dostępność architektoniczną budynku w Katowicach, ul. Zygmunta Krasińskiego 2.
Dojazd lub dojście do budynku
- Budynek jest zlokalizowany w centrum miasta.
- Możliwy dojazd kilkoma liniami komunikacji tramwajowej do przystanku Katowice Damrota. W zdecydowanej większości kursują, co kilka minut, tramwaje niskopodłogowe, wyposażone w głosową komunikację nazw przystanków. Krawędź peronów przystankowych znajduje się kilkanaście centymetrów poniżej wejścia do tramwaju, konieczne skorzystanie z platformy zjazdowej wewnątrz tramwaju.
- Z przystanku ok. 350 m do siedziby uczelni, wzdłuż ul. Damrota. Pierwsze 200 m to płaski teren, potem 150 m lekko pod górkę (nachylenie ok. 20 stopni).
- Należy poruszać się chodnikiem po prawej stronie jezdni, który wolny jest od krawężników, przy samej siedzibie Uczelni należy przemieścić się na drugą stronę jezdni korzystając z wyznaczonego przejścia dla pieszych, z sygnalizacją świetlną i przyciskiem sygnalizującym zamiar z przejścia. Przy przejściu krawężnik drogowy obniżony. Chodnik z kostki brukowej, miejscami niewielkie nierówności, szerokość ok. 150 cm.
- Chodnik po lewej stronie jezdni znacznie węższy, więcej nierówności, w jednym miejscu średnio wysoki krawężnik oraz miejsca parkingowe dla samochodów, które mogą tarasować przejazd.
Parking
- Nie mamy wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością.
Wejście do budynku
- Główne wejście do budynku od ul. Krasińskiego nie jest przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, do wejścia prowadzą schody, brak pochylni w celu pokonania różnicy poziomów.
- Drugie wejście, z boku budynku, przy ul. Damrota, na wysokości budynku nr 10 jest przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przestrzeń manewrowa przed wejściem wynosi 150 cm. Przy wejściu zlokalizowana jest winda, za pomocą której można dostać się na wszystkie kondygnacje budynku. Drzwi do budynku mają wygodną i ergonomiczną klamkę. Można je łatwo utrzymać w pozycji otwartej.
Przestrzeń za wejściem
- Informacja o rozmieszczeniu pomieszczeń znajduje się w bliskiej odległości od wejścia do budynku.
- Przestrzeń jest zazwyczaj cicha i spokojna.
- Przestrzeń jest dobrze oświetlona.
- Punkt obsługi znajduje się na parterze.
- Blat jest obniżony i może do niego podjechać osoba na wózku.
Ciągi poziome
- Pomieszczenia znajdują się na 3 kondygnacjach.
- Wszystkie korytarze są dostępne.
Ciągi pionowe
- Na inne kondygnacje możesz się dostać windą lub schodami.
- Drzwi windy otwierają się automatycznie.
- Winda obsługuje wszystkie kondygnacje.
- Winda wyposażona jest w komunikaty głosowe.
- Przyciski w windzie oznaczone są napisami w alfabecie Braille’a.
- Przy schodach znajduje się poręcz wzdłuż całego ciągu.
Pomieszczenia
- Wszystkie pomieszczenia Uczelni (sale dydaktyczne, pokoje administracji) są dostępne dla osób na wózkach.
Łazienka
- W budynku jest toaleta dla osób z niepełnosprawnością.
- Drzwi musisz otworzyć kluczem.
- Drzwi otwierają się na zewnątrz.
- Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki.
- Pochwyty są po obu stronach toalety.
Pies asystujący
- Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
- Pies asystujący musi mieć kaganiec.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Uczelnia Metropolitalna zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami następujące środki komunikacji:
- Kontakt telefoniczny (w godzinach pracy Uczelni);
- Kontakt korespondencyjny (pocztą tradycyjną, e-mailowo);
- Przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym SMS, MMS lub przez komunikatory internetowe.
Kanały komunikacji z Uczelnią i jej biurami:
- e-mail: info@metropolitalna.edu.pl, dziekanat@metropolitalna.edu.pl, bzn@metropolitalna.edu.pl
- Telefonicznie oraz SMS i MMS: +48 531 935 401, + 48 694 942 020
- Pocztą tradycyjną na adres: ul. Zygmunta Krasińskiego 2, 40-952 Katowice, pokój 14.
- Szczegółowe dane kontaktowe znajdują się na stronie internetowej: https://metropolitalna.edu.pl/kontakt/
Tłumacz PJM, SJM, SKOGN
Uczelnia nie ma zatrudnionej osoby, która mogłaby się komunikować w:
- PJM (polskim języku migowym),
- SJM (systemie językowo-migowym),
- SKOGN (sposobem komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Potrzebę skorzystania z pomocy tłumacza PJM, SJM, SKOGN należy składać do Biura Zadań Nietypowych z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
Pętle indukcyjne, systemy FM
Uczelnia nie posiada środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących w postaci pętli indukcyjnych lub systemów FM.
Procedura wnioskowo-skargowa (dostępność cyfrowa)
- Każdy ma prawo do wystąpienia z wnioskiem:
- zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu,
- o udostępnienie informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu (np. przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.).
- Wniosek powinien zawierać:
- dane osoby zgłaszającej,
- wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi,
- preferowany sposób kontaktu,
- opcjonalnie określenie alternatywnego sposobu dostępu.
- Uczelnia powinna zrealizować wniosek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem.
- Jeżeli dotrzymanie w/w terminu nie jest możliwe, Uczelnia niezwłocznie informuje o tym wnoszącego wniosek, kiedy jego realizacja będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z wnioskiem.
- Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, Uczelnia może zaproponować alternatywny sposób dostępu.
- W przypadku, gdy Uczelnia odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu, wnoszący wniosek może złożyć skargę do Uczelni w sprawie zapewniania dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu.
- Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Procedura wnioskowo-skargowa (dostępność architektoniczna oraz informacyjno-komunikacyjna)
- Każdy ma prawo do wystąpienia z wnioskiem zapewnienia dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
- Wniosek powinien zawierać:
- dane osoby zgłaszającej,
- wskazanie, o jaką konkretnie barierę chodzi,
- preferowany sposób kontaktu,
- opcjonalnie preferowany sposób zapewnienia dostępności architektonicznej,
- opcjonalnie preferowany sposób otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
- Uczelnia powinna zrealizować wniosek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem.
- Jeżeli dotrzymanie w/w terminu nie jest możliwe, Uczelnia niezwłocznie informuje o tym wnoszącego wniosek, kiedy jego realizacja będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z wnioskiem.
- Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione (np. ze względów technicznych lub prawnych), Uczelnia może zaproponować alternatywny sposób zapewnienia dostępności.
- W przypadku, gdy Uczelnia odmówi realizacji wniosku lub alternatywnego sposobu zapewnienia dostępności, wnoszący wniosek może złożyć skargę w sprawie zapewniania dostępności do Prezesa Zarządu PFRON w terminie 30 dni po upływie wskazanych powyżej terminów.
